De beste trucs voor orde en netheid op de werkplek.

2020/11/09

Netheid en opruimen zijn in veel huishoudens dagelijkse gespreksonderwerpen. Maar niet alleen gestresste ouders denken na over dit onderwerp; Goethe schreef de volgende regels over het houden van orde al op: ’Gebruik de tijd, hij gaat zo snel voorbij, maar orde leert u tijd te winnen.’ En op de bekende uitspraak dat orde de helft van het leven is, vroeg Heinrich Böll terecht ’Waaruit zou de andere helft dan kunnen bestaan?’.

Naar onze mening moet het antwoord op deze vraag ’reinheid’ zijn. Want zonder reinheid maakt zelfs de netste kamer geen goede indruk. En waar kunnen orde en netheid belangrijker zijn dan waar we productief willen zijn en effectief willen werken?

Ontdek in dit bericht waarom een nette en opgeruimde werkplek zo belangrijk is en leer onze beste opruimtrucs en schoonmaaktips voor uw werkplek kennen.

4 voordelen van een schone en opgeruimde werkplek.

Opruimen, sorteren en schoonmaken voor mijn niet alleen nuttige bezigheden voor opruimfanaten. Op de werkplek moeten netheid en organisatie om verschillende redenen topprioriteit zijn:

  • Indruk op klanten
    Een goed onderhouden werkplek is niet alleen belangrijk voor uw werknemers. Uit een chaotisch en onordelijk kantoor trekt de klant ook zijn conclusies met betrekking tot de werkmethoden van zijn zakenpartner.
  • Tijdsbesparing
    Als elk voorwerp zijn plaats heeft, hoeft u geen tijd te verspillen met zoeken. Meer structuur op de werkplek en geoptimaliseerde workflows leiden tot een hogere productiviteit.
  • Gezondheidsaspect
    Regelmatige desinfectie van arbeidsmiddelen, zoals telefoonhoorns, gaat ziekteverwekkers tegen. Stofdeeltjes worden gereduceerd en gezondheidsproblemen voor mensen met een allergie of astma worden verminderd.
  • Kostenpost
    Door apparatuur en werkmateriaal op kantoor schoon te maken en te onderhouden, blijven deze op lange termijn in goede staat, wat op zijn beurt een positief effect heeft op de kosten ervan.
Orde en netheid op de werkplek wt$

Slimme tips voor een opgeruimd kantoor.

1. Verminder de papierstroom

De hand-outs voor de volgende presentatie liggen rechts, de notities van de vorige vergadering links, en talloze sticky notes met to-dos en reminders zijn op het scherm geplakt: Heeft uw bureau een papierprobleem? Met behulp van de volgende drie oplossingen, kunt u de papierstroom onder controle krijgen:

Orde en netheid op de werkplek wt$

2. Gebruik classificatiesystemen

Door de bovenstaande stappen te volgen, kunt u de dagelijkse chaos verminderen die wordt veroorzaakt door rondslingerende vellen papier. Zorg ervoor dat uw archiefsysteem ook geen ’allesvreter’ wordt. Documenten die u lang wilt bewaren, kunt u het beste in mappen opbergen.

Documenten met meerdere pagina's, contracten of facturen die aan een specifiek project, jaar of klant kunnen worden toegewezen, moet u in verschillende mappen sorteren. Afhankelijk van het aantal mappen dat u nodig heeft, kunt u ze plaatsbesparend opbergen in een draaizuil, een ordnerwagen of een ordnerstelling.

Orde houden gemakkelijk gemaakt! Vind de juiste oplossing voor uw werkplek: archiefsystemen, sorteerstations, planborden en kantoorkasten. Alle ideeën voor opbergsystemen vindt u hier.

3. Ruim bureau en lades op

Welke voorwerpen of documenten moeten er eigenlijk op het bureau liggen? Al het werkmateriaal dat u dagelijks nodig heeft, moet een vaste plaats krijgen op uw bureau. Hiertoe behoren bijvoorbeeld de weekplanner, pennen en ander schrijfgerei, de projectmap van vandaag of de USB-stick. 

U moet alle andere materialen opruimen en vervolgens weggooien of in laden opbergen. Ook hier geldt: systematisch organiseren! Materiaal dat u vaker nodig heeft, kunt u het best zo opbergen dat het gemakkelijk toegankelijk is. Zelden gebruikte gebruiksvoorwerpen, b.v. de voorraad nietjes, kunnen verder naar achteren in de lade worden opgeborgen.

Plan vijf minuten aan het eind van uw werkdag om uw bureau op te ruimen door wat weg kan uit te zoeken en wat belangrijk is te ordenen. Plan ook regelmatig een ’opruimdag’, bijvoorbeeld op de laatste vrijdag van de maand om een grote schoonmaak uit te voeren en uw werkruimte op te ruimen.

Praktische schoonmaaktips voor de werkplek.

Uw kantoor is voorbeeldig opgeruimd, maar u ontdekt toch koffievlekken op het bureau en kruimels in het toetsenbord? Netheid is belangrijk, zo vervult orde zijn doel. Met de volgende tips zorgt u voor een grondige en goede reiniging van arbeidsmiddelen en de ruimtes op kantoor:

1. Gebruik geschikte reinigingsmiddelen

Het bureaublad, het whiteboard, het computerscherm: elk van deze oppervlakken moet anders worden gereinigd, zodat het materiaal niet wordt beschadigd.

Orde en netheid op de werkplek wt$

2. Maak goed schoon, afhankelijk van de ruimte

Afhankelijk van het gebruik van de verschillende ruimten, moeten deze verschillend vaak en grondig worden schoongemaakt.

Het is het beste om tapijten niet alleen te stofzuigen, maar ook regelmatig een dieptereiniging uit te voeren. Een reinigingswagen is geschikt voor betegelde vloeren.

De sanitaire voorzieningen moeten één- of tweemaal per dag, naar gelang het aantal gebruikers, grondig vochtig worden afgeveegd en gedesinfecteerd. Grondig schoonmaken houdt ook in dat de sanitaire voorzieningen, zoals handwaslotion en papieren handdoeken, regelmatig worden aangevuld. Zorg daarom altijd voor een voldoende voorraad van de belangrijkste hygiëneproducten.

De kantine of keuken moet één- of tweemaal per dag worden schoongemaakt, afhankelijk van de mate van gebruik. Vergeet de keukenuitrusting op dit punt niet, zoals koffiezetapparaten en waterdispensers.

Speciale ruimten zoals werkplaatsen, productiefaciliteiten en magazijnen vereisen vaak een uitgebreide reiniging met hogedrukreinigers of waterzuigers.

3. Correct verwijderen van afval

Een goede afvalverwijdering maakt ook deel uit van een algehele kantooropruiming. Hieronder hebben wij enkele afvalverwijderingstips voor u op een rijtje gezet:

  • Idealiter vermindert u de hoeveelheid afval op uw kantoor door producten in plastic verpakkingen te vermijden en het papierverbruik te verminderen, bijvoorbeeld door digitale hulpmiddelen te gebruiken.
  • De afvalbakken in de sanitaire voorzieningen en de kantine moeten dagelijks worden geleegd, terwijl zuiver papierafval bijvoorbeeld bij de bureaus kan worden gedeponeerd, afhankelijk van de hoeveelheid papier.
  • Voor kantines of lounges kunnen het best grotere afvalsystemen worden opgezet; voor afzonderlijke kantoren of bureaus volstaan kleinere vuilnisbakken.
  • Gevaarlijk afval zoals batterijen, olie of gevaarlijke materialen in de productie, opslagplaatsen en werkplaatsen moeten worden afgevoerd volgens de speciale voorschriften.

We hopen dat de tips in dit artikel u zullen helpen bij het verkrijgen van een prettige en schone werkplek. Wij adviseren u graag over geschikte kantoorinrichting, reinigingsmiddelen en sanitairbenodigdheden.

Orde en netheid op de werkplek mg$

Neem contact met ons op

Wij staan voor uw vragen ter beschikking en beantwoorden deze gratis.