Marketing

Bekentenis van onvolkomenheid.

Reclame kan de wereld niet redden, maar wel aan het denken zetten.

Bier drinken voor het regenwoud, luiers voor inentingen in Afrika, CO2-vrije worst als wondermiddel tegen de klimaatverandering. Ziet duurzame marketing er zo uit?

Het onderwerp duurzame marketing heeft in de afgelopen jaren niet alleen invloed gehad op producten, maar ook op de productcommunicatie zelf. Daarom zien veel bedrijven duurzaamheid tegenwoordig als belangrijke drijfkracht voor de omzet en hechten ze meer belang aan de juiste marketingmix. Marketing heeft namelijk niet alleen een ecologische dimensie met het oog op beperkte hulpbronnen en milieuvervuiling, maar ook een sociale dimensie tegenover het menselijke welzijn. Duurzame marketing moet dus meetbaar, merkbaar en beleefbaar zijn. En het moet de consument een goed gevoel, een beter geweten en het beste product bieden.

Reclame is dus noodzakelijk. Wij zien reclame echter vooral als middel om uitleg te geven over wat wij doen.

Dus praten we erover: wij vinden het belangrijk de hoeveelheid papieren reclamemiddelen te reduceren. Zo breiden wij bijvoorbeeld ons onlineaanbod continu uit met exclusieve artikelen om gedrukte reclamemiddelen en de daarmee gepaard gaande kosten en het verbruik van natuurlijke hulpbronnen te verminderen. Met een nieuwe software kunnen wij bovendien 1200 proofs, proefdrukken in kleur, besparen. Dat komt neer op 105 m2 papier. En hoeveel transportwegen hiermee komen te vervallen, hoeven we niet extra te benadrukken. Maar ook elektronische facturen vervangen steeds vaker de traditionele papieren facturen.

Omdat we niet helemaal zonder papier kunnen, letten wij er streng op dat onze gedrukte reclamemiddelen energiebesparend geproduceerd worden en dat het papier van duurzame bronnen stamt. Voor de KAISER+KRAFT-groep, waartoe VINK LISSE behoort, worden de catalogi geproduceerd bij een milieuvriendelijke drukkerij namelijk Mohn Media Mohndruck GmbH. Bij het drukproces hebben zij het oplosmiddelverbruik verlaagd. Onze partner is trouwens al in 2008 onderscheiden met de ’Druck&Medien Award’ als meest milieubewuste drukkerij in Duitsland. Daarnaast worden onze gedrukte reclamemiddel CO2-neutraal bezorgd door DHL GoGreen in Duitsland en in Nederland door PostNL. Sinds 2010 registreren wij alle CO2-emissies van ons drukwerk, waardoor we al snel belangrijke uitgangspunten konden vinden om de milieubescherming continu te verbeteren door milieuvriendelijke materialen en productieprocessen te gebruiken. De CO2-emissies en de compensatie daarvan zijn volgens de ISO 14064-principes en regelingen van het Carbon Management System berekend en gecontroleerd. Ook de uitbreiding van exclusief digitale merken ondersteunt de ontwikkeling en instelling bij KAISER+KRAFT om minder hulpbronnen te verbruiken. Tenslotte bespaart elke ton gerecycled papier wel 3 ton nieuw papier, en elke pen van gerecycled karton of biologische kunststof maakt bedrijven een stuk onafhankelijker van aardolie.

Wie duurzaam wil handelen, moet uithoudingsvermogen hebben. Dat gezegd hebbende, willen wij bekennen dat wij niet perfect zijn. Geen mens is perfect en niemand kan in zijn doen en laten volledig duurzaam zijn. Maar elke inspanning om de wereld met reclame een beetje ’groener’ te maken, is een goede inspanning en een belangrijke aanzet tot nadenken.